Maak een account op Bitvavo en krijg €10 cadeau! Stort €10 en ontvang €10 extra
Bitvavo: Stort €10
en krijg €10 gratis
Grote crypto-bedrijven, waaronder FTX, eToro, Crypto.com en Coinbase, adverteerden tijdens de Super Bowl 2022.
Super Bowl-commercials zijn altijd een intrinsiek onderdeel geweest van het jaarlijkse National Football League (NFL)-kampioenschap. Dit jaar markeerde echter een nieuwe mijlpaal voor de crypto-gemeenschap toen FTX, eToro, Crypto.com en Coinbase crypto-advertenties debuteerden tijdens Super Bowl 2022.
Met de stijgende vraag naar crypto – recentelijk gevoed door NFT’s, meme-tokens en de metaverse – stalen Super Bowl-crypto-advertenties de schijnwerpers van traditionele bedrijven op sociale-mediaplatforms zoals Twitter. Dit is hoe deze advertenties eruit zagen.
Coinbase is een van de meest populaire crypto-exchanges in de Verenigde Staten en staat vaak op nummer 1 als de meest gedownloade app in de Apple App Store. Er loopt al langer de campagne “Less talk, more Bitcoin”. Hierbij aansluitend bracht Coinbase een minimalistische commercial uit met tweedimensionale grafische afbeeldingen.
De Coinbase Super Bowl-commercial begon met een “C” dat rond het scherm stuiterde, vergelijkbaar met het stuiterende dvd-logo.
ICYMI 👀
— Coinbase (@coinbase) February 14, 2022
Now that we have your attention we'd like to announce that we're giving away $15 in BTC to anyone who joins Coinbase by 2/15.
Click below for more info and RT to tell your friends!
Sign up and see terms here → https://t.co/fKHisXZJJc pic.twitter.com/SDWUup2Ql5
Kort daarna werd de letter vervangen door een van kleur veranderende QR-code, die op dezelfde manier geruisloos over het scherm bewoog. De QR-code stuurde gebruikers door naar de pagina van Coinbase die een Bitcoin (BTC) weggeefactie en aanmeldingspromoties promootte.
Ondanks het contrast met traditionele Super Bowl-advertenties met hoge productie, crashten de Coinbase-services tijdelijk als gevolg van de plotselinge toestroom van zwaar verkeer op zijn website. In een vervolgbericht op de Coinbase-app werd de serviceonderbreking erkend:
“Nou, dat was populairder dan we dachten. We hebben een korte time-out nodig, maar maak je geen zorgen. We sturen je een e-mail als alles weer normaal is.”
Coinbase just spent $14 million for a color-changing QR code to bounce around on the screen for 30-seconds during the Super Bowl…
— Joe Pompliano (@JoePompliano) February 14, 2022
And the website crashed.
FTX, een crypto-exchange opgericht door Sam Bankman-Fried, heeft kosten noch moeite gespaard voor zijn eerste Super Bowl-advertentie. Het heette “Don’t Miss Out”, met komiek Larry David.
De advertentie laat zien dat David levensveranderende technologieën afwees op het moment dat ze werden uitgevonden. David wordt afgebeeld als een autoriteitsfiguur in verschillende historische tijdlijnen en verwerpt de uitvinding van het wiel, elektriciteit en het toilet.
De komiek verzet zich daarnaast tegen de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring. Hij toont scepsis over de maanlanding en draagbare muziek. Wanneer David de FTX-app afwijst en zegt: “Ik denk het niet”, richt de commercial zich tot de kijkers:
“Wees niet zoals Larry. Mis het volgende grote ding niet.”
The next ₿ig thing is here, even if Larry can’t see it.
— FTX (@FTX_Official) February 14, 2022
We’re giving away 7.54 #bitcoin right now to celebrate!
How to enter:
1) Watch our ad!
2) Follow us
3) Retweet this by 11:59 pm EST
Four lucky winners! #FTXContest
No Purch Nec. Subject to T&C: https://t.co/7oCC4YUk0M pic.twitter.com/RosZS0HZAS
Over het algemeen werd de advertentie van FTX door velen beschouwd als de grappigste Super Bowl-commercial.
Crypto- en fiat-investeringsplatform eToro’s Super Bowl-advertentie “Flying Your Way” begon met een gebruiker die om advies vroeg van de eToro-gemeenschap over het al dan niet investeren in crypto of aandelen.
Kort daarna toont de advertentie een grote groep gebruikers die door de stad zweeft, van wie er één de gebruiker benadert en hem vraagt: “Naar de maan?”
Stocks, crypto and beyond. Discover the power of social investing #FlyWithUs #eToro pic.twitter.com/P01NJLxDZb
— eToro US (@eToroUS) February 14, 2022
Als eerbetoon aan de populaire memecoin Shiba Inu (SHIB), bevatte de advertentie van eToro ook een Shiba Inu-hond. Bovendien had het platform ook een onofficiële Super Bowl-bingokaart uitgebracht voor in de rust.
Ready for the halftime show? Check out our Bingo card full of our best guesses for what happens during the performance.
— eToro US (@eToroUS) February 14, 2022
*This is for entertainment purposes only pic.twitter.com/wuOMDdC7sZ
Hoewel eToro erg zijn best heeft gedaan, slaagde de advertentie erin om slechts een fractie van de opwinding te creëren die door de andere advertenties werd gecreëerd.
In de eerste Super Bowl-advertentie van Crypto.com was basketballegende LeBron James in gesprek met een versie van zichzelf uit 2003. Hierin is de jonge LeBron opgewonden over een toekomst vol elektrische auto’s en andere technologische ontwikkelingen. Daarna vraagt hij de echte LeBron of hij klaar is voor de toekomst:
“Ik kan je niet alles vertellen, maar als je geschiedenis wilt schrijven, moet je je eigen beslissingen maken.”
LeBron werd slechts één dag voordat de commercial werd uitgezonden de best scorende speler in de geschiedenis van de NBA.
In his moment of truth, @KingJames called it.
— Crypto.com (@cryptocom) February 14, 2022
Fortune Favors the Brave #FFTB pic.twitter.com/Snhpit3vnh
Met de lancering van deze advertentie voegt LeBron zich bij de groeiende lijst van professionele atleten die de reguliere acceptatie van crypto ondersteunen. Een stap die goed werd ontvangen door de crypto-gemeenschap.
Vorige maand verklaarde Binance CEO Changpeng “CZ” Zhao dat de toenemende beperkingen op crypto-advertenties geen negatieve invloed zullen hebben op de vraag naar cryptocurrencies.
Clampdown on crypto advertising is unlikely to have much of an effect on demand, says @binance CEO Changpeng Zhao pic.twitter.com/K5EtuWyxGz
— CNBC International (@CNBCi) January 20, 2022
CZ vermeldde aan CNBC dat de reden waarom regelgevers advertenties moeten beperken waarschijnlijk vanwege de grote vraag is. Hij voegde eraan toe dat de meeste gebruikers naar hun toe komen via mond-tot-mondreclame.