Maak een account op Bitvavo en krijg €10 cadeau! Stort €10 en ontvang €10 extra
Bitvavo: Stort €10
en krijg €10 gratis
Een recente uitspraak van de rechtbank laat zien dat YouTube niet verantwoordelijk is voor cryptocurrency-gerelateerde oplichtingen die op zijn platform zijn geplaatst.
Medeoprichter van Apple, Steve Wozniak, is er niet in geslaagd zijn rechtszaak tegen YouTube te winnen. Hij startte de rechtszaak vanwege een advertentie waarin zijn afbeelding werd gebruikt om een nep-Bitcoin weggeefactie te promoten, meldt Bloomberg.
YouTube en het moederbedrijf Google worden beschermd door sectie 230 van de Communications Decency Act. Dat is een federale wet die internetplatforms afschermt van verantwoordelijkheid voor inhoud die door gebruikers wordt geplaatst. Dit verklaarde de Hooggerechtshofrechter van Santa Clara, genaamd Sunil Kulkarnia, woensdag in de voorlopige uitspraak.
Wozniak heeft in juli vorig jaar YouTube aangeklaagd wegens een nep-crypto-weggeefactie. In de oplichting stond dat iedereen die cryptocurrency naar een bepaald adres stuurt, in ruil daarvoor meer cryptocurrency zal ontvangen. De mede-oprichter van Apple voerde aan dat YouTube niet alleen de frauduleuze advertenties niet heeft verwijderd, maar ook “aanzienlijk heeft bijgedragen” aan de zwendel door gerichte advertenties te verkopen die verkeer naar de video’s leidden en onterecht de YouTube-kanalen te verifiëren waarop de video’s stonden.
“Als YouTube snel had gehandeld om dit in redelijke mate te stoppen, zouden we hier nu niet zijn. Welke mens zou dit soort berichten zien en ze niet meteen als criminelen verbannen?”, zei hij. In de rechtszaak merkte Wozniak naar verluidt op dat vergelijkbare crypto-oplichting op YouTube ook profiteerde van andere tech-beroemdheden zoals Bill Gates en Elon Musk.
Rechter Kulkarnia zei echter dat deze factoren niet voldoende waren om de immuniteit van Sectie 230 aan te vechten. De rechter gaf Wozniak 30 dagen om te proberen zijn klacht te herzien.
Wozniak is niet de eerste ondernemer die zijn strijd tegen valse YouTube-advertenties verliest. Afgelopen juli dienden YouTube-advocaten een ontslagbod in in een soortgelijke zaak die was aangespannen door het grote cryptobedrijf Ripple Labs. Zij voerden aan dat het platform niet aansprakelijk was voor enige inhoud die door derden werd geleverd, inclusief oplichting.
De laatste uitspraak van de rechtbank komt op dezelfde dag dat Google zijn beleid van 2018 vernietigde dat crypto-exchanges verbiedt om zijn advertentiediensten te gebruiken.