Bitcoin

Crypto influencers hebben geen invloed op de Bitcoin prijs

Crypto Twitter is niet zo invloedrijk als het zelf denkt, vertellen onderzoekers van BDCenter.


Influencers hebben niet zo veel invloed als ze denken

Iedereen in crypto heeft een mening. Je zou zelfs kunnen zeggen dat Cryptocurrency zelf in feite een mening is. Het zet zich af tegen de traditionele economie, centrale banken en de manier waarop het grootste deel van de wereld nu over geld denkt.

Maar hebben degenen die het hardst schreeuwen eigenlijk enige invloed op de markt? Anders gezegd: hebben Crypto Twitter Influencers invloed op de prijs van Bitcoin?

Nee. Totaal niet, zegt een onderzoek van digitaal marketing- en adviesbureau BDCenter. In feite ‘influencen’ crypto-influencers helemaal niet zo veel. “Influencers volgen het nieuws, maar creëren het niet”, zeggen de onderzoekers. Zij analyseerden tussen 2018 en juni 2020 1,1 miljoen tweets van meer dan honderd Engelstalige crypto-influencers.

“Als ze vaker over een bepaalde munt gaan tweeten, komt dat doordat de prijs is veranderd – niet andersom”, aldus het rapport.

“Alle grafieken laten min of meer hetzelfde zien: de ‘vermeldingen’-curve volgt de prijscurve. Wanneer de prijs sterk fluctueert, hebben influencers de neiging om meer over de munt te schrijven.”

XRP-prijscorrelatie met XRP-vermeldingen – Bron:BDCenter

Vanaf nu tot 10 december geeft crypto exchange Bybit alle nieuwe en bestaande gebruikers bonussen tot $500! Klik hier.


Wanneer tel je als influencer mee?

De onderzoekers verwijzen in deze context naar Twitter-accounts met meer dan 10.000 volgers die tweeten over de branche als geheel in plaats van een bepaalde blockchain of project. Ook moeten ze ten minste één tweet per dag hebben; goed geïnformeerd zijn over crypto en hun reputatie waarderen. Als laatste moeten ze een actieve en betrokken aanhang hebben.

‘Influencers’ verwijst in deze context naar Twitter-accounts met meer dan 10.000 volgers die tweeten over de branche als geheel in plaats van een bepaalde blockchain of project. Ook moeten ze ten minste één tweet per dag plaatsen; goed geïnformeerd zijn over crypto en hun reputatie waarderen. Als laatste moeten ze een ‘actieve en betrokken aanhang’ hebben.

BDCenter eindigde na deze selectie met 123 accounts met meer dan 30 miljoen volgers.

De belangrijkste munten in zijn overzicht werden 138.000 keer genoemd. Slechts 30 influencers zijn goed voor 70% van deze vermeldingen. Tiffany Hayden en Francis Pouliot noemden crypto het meest, en Anthony Pompliano had de meeste betrokkenheid. Maar met welk doel?

Bitcoin nieuws

Montenegro begint mogelijk met Bitcoin mining
Doorbraak in Crypto: SEC-voorzitter uit onverwachte steun voor Spot Bitcoin ETFs
JP Morgan: Ethereum zal beter presteren dan Bitcoin in 2024, Halving al ingeprijsd
Meer nieuws

Meest gelezen