f1
Blockchain

Dit is hoe Formule 1 hoofdsponsor Crypto​.com langzaam uit elkaar valt

Samen met bedrijven als Aramco, DHL, Emirates en Heineken lijkt Crypto.com een van de belangrijkste spelers te zijn geworden in de financiering van de Formule 1. Maar dat gaat mogelijk niet lang meer duren.

De crypto beurs bevindt zich in een neerwaartse spiraal

Een nieuw rapport van Asa Hiken van Ad Age beschrijft Crypto.com als een bedrijf dat zichzelf in een neerwaartse spiraal heeft gebracht. Er worden namelijk duizenden werknemers ontslagen nu de cryptomarkt wat slechter presteert.

Net nadat Crypto.com aankondigde dat het de 50 miljoen gebruikersgrens had bereikt – en net nadat het als hoofdsponsor had gediend voor de Miami Grand Prix van F1 – stortte de cryptomarkt in.

In de maanden die volgden, verkleinde Crypto.com stilletjes veel van de partnerschapsovereenkomsten die bedoeld waren om de extra aandacht voor het merk te krijgen. In sommige gevallen heeft het bedrijf geprobeerd zich helemaal terug te trekken uit deze deals, zo blijkt uit details gedeeld door voormalige en huidige werknemers.

– Aldus Ad Age

De crypto beurs moest ook 30% tot 40% van het personeel ontslaan. Er zijn geen exacte cijfers, maar meerdere bronnen verklaarden onafhankelijk van elkaar dat iets meer dan 2.000 werknemers het bedrijf hebben verlaten. Eerder werd gemeld dat Crypto.com hooguit iets meer dan 1.000 werknemers heeft laten gaan. Marketingpersoneel was een van de eersten groepen waarvan veel medewerkers werden ontslagen, waaronder een volledig intern creatief team dat slechts enkele maanden na de oprichting werd geëlimineerd.

Was Crypto.com te ambitieus?

In het artikel beschreef een reclameprofessional die met Crypto.com werkte het bedrijf als volgt: “Ik heb eerder met veel ambitieuze klanten gewerkt, maar Crypto.com is waarschijnlijk de meest ambitieuze klant waarmee ik ooit heb gewerkt.”

Dat komt omdat het merk in minder dan een jaar tijd internationaal bekend werd dankzij zijn intense marketingpush waardoor het een enorme onderneming werd.

Een daling van de crypto-interesse zorgde er echter voor dat het platform instortte. Crypto.com heeft deals met Angel City F.C., Twitch Rivals en de UEFA Champions League ontbonden. Het heeft verschillende andere deals gesloten met sportteams of evenementen, maar heeft in sommige gevallen het aantal beschikbare hospitality pakketten verminderd.

Op dit moment is de toekomst van Crypto.com onduidelijk. De Formule 1 zal waarschijnlijk niet uit elkaar vallen dankzij Crypto.com – maar de sport heeft een lange geschiedenis met sponsorovereenkomsten die niet hun beloften niet na konden komen.

Exchange nieuws

Coinbase’s Layer-2 netwerk Base groeit explosief binnen het Ethereum-ecosysteem
Interview Kraken CTO over de toekomst van Bitcoin, crypto en AI
Bybit (powered by SATOS) Organiseert Grootste Handelscompetitie Ooit in Nederland!
Meer nieuws

Meest gelezen

Newsbit
Bekijk de app
Bekijk