Blockchain,, Trending

EY heeft blockchain gemaakt om authenticiteit van wijn te controleren

Accountingbedrijf EY heeft laten weten dat het wijn op de blockchain gaat zetten. Het bedrijf heeft namelijk aangekondigd dat het een blockchain-aangedreven platform heeft ontwikkeld om de authenticiteit en oorsprong van wijn te volgen.


TATTOO-Wijnplatform

Het nieuwe platform heeft de naam TATTOO-Wijnplatform gekregen en maakt het mogelijk om de kwaliteit, herkomst en authenticiteit van zowel nieuwe als vintage wijnen te bepalen.

Op dit moment richt het platform zich op de markten in China, Japan, Zuid-Korea, Thailand en Singapore. EY maakt echter al bekend dat het zijn markten wil uitbreiden in de toekomst.

Het platform zal gebruik maken van slimme contracten om de verkoop van wijnen van wijngaarden naar hotels, restaurants en cafés te stroomlijnen.


Waar staat TATTOO voor?

Volgens EY staat TATTOO voor traceerbaarheid, authenticiteit, transparantie, oorsprong en mening (opinion).

Het platform bevat al meer dan 5000 verschillende wijn-labels waaronder wijnen uit Australië, Californië, Frankrijk, Italië, Spanje en meer.


Hoe werkt het?

De werking van het nieuwe platform is volgens EY erg simpel. Wanneer mensen meer informatie willen krijgen over de herkomst van hun wijn, moeten zij een QR-code scannen. Vervolgens geeft de app waar zij deze QR-code mee scannen de informatie die beschikbaar is over de wijn(en).

EY is van mening dat zijn technologie al is gebruikt om meer dan 11 miljoen flessen te symboliseren. Het bedrijf maakt gebruik van de ERC-721 standaard van Ethereum voor niet fungibele tokens.