Maak een account op Bitvavo en krijg €10 cadeau! Stort €10 en ontvang €10 extra
Bitvavo: Stort €10
en krijg €10 gratis
Nu het WK 2022 nog maar enkele maanden verwijderd is, heeft de FIFA, het wereldwijde bestuursorgaan van voetbal, aangekondigd dat het een NFT-platform zal lanceren voor digitale verzamelobjecten.
Het platform, genaamd FIFA+ Collect, wordt later deze maand gelanceerd en zal volgens de FIFA NFT’s bevatten die opmerkelijke voetbalmomenten, kunst en beelden weergeven. Als het WK, dat eind november in Qatar plaatsvindt, kunnen momenten uit het voetbaltoernooi dus worden omgezet in digitale verzamelobjecten.
NFT’s zijn unieke blockchain-tokens die fungeren als eigendomsbewijs van digitale activa, zoals kunst, profielfoto’s of videogame-items. FIFA+ Collect draait op de Algorand-blockchain, een proof-of-stake alternatief voor Ethereum en Solana, ontwikkeld door MIT-professor Silvio Micali. In mei werd Algorand de officiële blockchain-partner van FIFA.
“Net als sportmerchandise en stickers, is dit een toegankelijke mogelijkheid voor fans over de hele wereld om met hun favoriete spelers, momenten en meer in contact te komen op nieuwe platforms”, vertelt FIFA’s Chief Business Officer Romy Gai in een verklaring.
Verdere details over welke collecties zullen worden opgenomen in de lancering van FIFA+ Collect zullen binnenkort worden vrijgegeven, evenals teasers van welke soorten NFT’s in de loop van het WK zullen worden uitgerold. Het NFT-platform zal live gaan op FIFA+, het platform van de organisatie voor live voetbalwedstrijden, nieuws, games en originele inhoud.
Algorand haalde eerder dit jaar de krantenkoppen met de overname van Napster, een dienst voor het delen van digitale muziek. Ook is het bedrijf bekend door de samenwerking met LimeWire, dat, ooit zelf een peer-to-peer dienst voor het delen van muziek, onlangs een op muziek gerichte NFT-marktplaats lanceerde. Hierin zijn de werken van artiesten te beluisteren die getekend zijn op Universal, het label van de muziekgroep.
Algorand zal in november niet de enige crypto-aanwezigheid in Doha zijn. In maart kondigde Crypto.com aan dat het de exclusieve crypto-exchange sponsor van het WK zou zijn. Deze deal van $495 miljoen gaat echter niet door omdat de exchange het bedrag niet kan ophoesten door de huidige bearmarkt.