Bitcoin
Bitcoin

Is Bitcoin de ‘nieuwe’ Apple?

Bitcoin is in de buurt van de zogenaamde ‘gap’ van de adoptie curve en de prijs lijkt precies op die van Apple in 2008, voordat deze een prijsstijging van 520% meemaakte. In 1962 publiceerde socioloog Everett Rogers het bekende boek ‘Diffusion of Innovations’ waarin hij consumenten in de vijf groepen indeelde:

  • Innovators (Innovatoren)
  • Early adaptors (pioniers)
  • Early Majority (vroege meerderheid)
  • Late Majority (late meerderheid)
  • en Laggards (achterblijvers).
Adoptie curve – Bron: Rogers

Sinds het boek uit is gebracht is het bovenstaande model op grote schaal gebruikt. De afbeelding beschrijft feilloos hoe het psychologische profiel van elke groep reflecteert op de gewoonten van de consument en hoe ze innovatieve producten en diensten benaderen. Eén van de belangrijkste punten om op te merken is het duidelijke breekpunt dat bekend staat als de gap (kloof).


Op weg naar de mainstream

In de levenscyclus van technologie-adoptie is er vaak een grote kloof tussen de pioniers en de vroege meerderheid. Deze kloof heeft menig softwareproduct tegengehouden.

De reden dat het zo moeilijk is om de kloof over te steken, is dat er een enorm verschil is tussen de behoeften van pioniers en de behoeften van de vroege meerderheid. Pioniers investeren om iets nieuws en onbewezen te proberen; ze zijn bereid nieuwe technologie te testen. De vroege en late meerderheden zijn meer risicomijdend. Ze hebben bewijs nodig dat het product hen daadwerkelijk zal helpen.

Deze sprong vertegenwoordigt de overgang naar een reguliere-mainstream markt en vertoont veel overeenkomsten met de huidige levenscyclus van cryptocurrencies. Bitcoin zal deze kloof dus moeten overkomen om in de mainstream terecht te komen.


Op weg naar de mainstream

Om te begrijpen waar Bitcoin nu staat is het handig om de markt te vergelijken met de smartphone markt. Hoewel bijna iedereen nu een smartphone bezit, groeide deze branche in de eerste jaren helemaal niet zo snel.

De iPhone van Apple werd in juni 2007 gelanceerd en verkocht in het eerste weekend ongeveer 300.000 producten. Een jaar later (2008) kwam de Iphone 3G uit en verkocht toen meer dan 1 miljoen exemplaren in zijn debuut weekend.

Uit gegevens van ComScore blijkt dat de penetratie van smartphones in Amerika in 2008 moeite had om de grens van 11% te bereiken. Consumenten bevonden zich op dat moment in de ‘pioniers’-fase, dus investeerders hadden redenen om te twijfelen aan optimistische verwachtingen. Pas toen de kloof tussen de pioniers en de vroege meerderheid doorbroken was zagen we dat Apple doorbrak richting de mainstream.

Smartphones of weg naar de mainstream – Bron: ComScore

De vergelijking tussen Apple en Bitcoin

Bitcoin vs Apple – Bron: Cointelegraph

Zoals te zien is in de bovenstaande grafiek, blijkt uit recente peilingen dat ongeveer 11% van de Amerikanen Bitcoin bezit. Dat is hetzelfde niveau als de penetratie van smartphones in december 2008. Dat is precies het niveau waar de kloof tussen de pioniers en de vroege meerderheid lag bij de smartphones.

Hoewel Bitcoin kan worden beschouwd als een innoverende technologie met onbetwistbare voordelen ten opzichte van traditionele financiële instrumenten, heeft het zijn volledige potentieel nog niet bewezen. Het binnendringen in de mainstream is een enorme taak.

De definitie van geld is diep verankerd in de samenleving. Bovendien staat ‘geld’ vaak onder de grillige controle van overheden en centrale banken. Bitcoin heeft dus nog een lange weg te gaan de gedachtes van veel mensen te veranderen.

Apple maakte de stap naar de mainstream in 2010 en zag haar omzet als een raket omhoog vliegen. De vraag is nu of Bitcoin dezelfde stap richting de mainstream kan maken.

 

Bitcoin nieuws

Montenegro begint mogelijk met Bitcoin mining
Doorbraak in Crypto: SEC-voorzitter uit onverwachte steun voor Spot Bitcoin ETFs
JP Morgan: Ethereum zal beter presteren dan Bitcoin in 2024, Halving al ingeprijsd
Meer nieuws

Meest gelezen