Hacker Face
Hack

Kaspersky verwacht stijging van Metaverse uitbuiting en -misbruik in 2023

Cyberbeveiligingsexperts van Kaspersky verwachten dat de Metaverse aankomend jaar een groter doelwit gaat worden op het gebied van malware, ransomware-aanvallen en phishing.

Consumer Cyberthreats: predicts for 2023

Kaspersky heeft een rapport gepubliceerd met de titel ‘Consumer Cyberthreats: predicts for 2023’. Hierin waarschuwt Kaspersky, een Russisch en tevens niet-beursgenoteerd softwarebedrijf gespecialiseerd in computerbeveiliging en antivirussoftware, dat er meer misbruik zal gaan plaatsvinden binnen de Metaverse-wereld. Een belangrijke reden hiervoor is dat momenteel nog veel regelgeving ontbreekt, waaronder gegevensbescherming en moderatie hierop.

Alhoewel er momenteel maar een handvol van Metaverse-platforms zijn, zal het goed kunnen dat dit in de aankomende jaren snel toeneemt. Kaspersky verwacht dat tegen 2026 een Metaverse-markt van $50 miljard bereikt kan worden. Dit kan op zijn beurt ervoor zorgen dat de markt aantrekkelijk wordt voor cybercriminelen. Hierover meldt Kaspersky het volgende:

Aangezien de Metaverse-ervaring universeel is en niet voldoet aan regionale gegevensbeschermingswetten, zoals de AVG, kan dit complexe conflicten veroorzaken tussen de vereisten van de regelgeving met betrekking tot het melden van datalekken.

Sociale Media is over het algemeen een broeinest van datalekken. Het ligt hiermee voor de hand dat de Metaverse hier een soort verlengstuk van zal zijn. In 2021 waren sociale media naar verluidt verantwoordelijk voor ruim $1 miljard aan verliezen die gekoppeld kunnen worden aan crypto-scams.

Waardevolle items & in-game virtuele valuta doelwit voor hackers

Hiernaast voorspelde Kaspersky dat virtueel misbruik en -aanranding naar Metaverse-ecosystemen zullen overslaan. Het noemde gevallen van ‘avatarverkrachting en -misbruik’, eraan toevoegend dat zonder beschermingsmechanismen of moderatieregels deze angstaanjagende trend ons waarschijnlijk zal volgen tot in ten minste 2023.

Meta, wat eerder ook wel Facebook heette, heeft erg veel kritiek gekregen op zijn Metaverse gerelateerde ambities. Dit voornamelijk vanwege het gebrek aan gebruikersbescherming en privacykwesties op zijn socialemediaplatform.

Het rapport voorspelde tevens dat in-game virtuele valuta en waardevolle items één van de belangrijkste doelen zullen zijn onder cybercriminelen die zullen proberen spelersaccounts te kapen of ze juist te misleiden tot frauduleuze deals om waardevolle virtuele activa te stelen. De meeste moderne games hebben een vorm van inkomsten genereren of ondersteuning voor digitale valuta geïntroduceerd. Deze kunnen erg interessant zijn voor (potentiële) hackers.

Bijkomende risico’s van nieuwe sociale media

Kaspersky merkte op dat nieuwe vormen van sociale media ook meer risico’s met zich meebrengen. Het vermeldde specifiek een verschuiving naar op Augmented Reality (AR) gebaseerde sociale media, eraan toevoegend dat cybercriminelen kunnen beginnen met het “verspreiden van valse trojan-applicaties” om apparaten te infecteren voor verdere kwaadaardige doeleinden.

Als slot concludeerde het rapport dat bedreigingen voor nieuwe op AR gebaseerde sociale media en Metaverse-platforms voornamelijk gegevens- en gelddiefstal, phishing en accounthacking zijn.

Hack nieuws

Hacker steelt bijna $484.000 aan Ethereum in aanval op Ledger
Meer dan $300 miljoen aan gestolen cryptocurrencies zijn dit jaar bij cryptomixers gekomen
Hackers infiltreren OKX DEX en stelen meer dan $2,7 miljoen in crypto’s
Meer nieuws

Meest gelezen