Gamer Twitch
Blockchain

Topman SEGA bekritiseert GameFi

Sega, het gerenommeerde Japanse gamingbedrijf, heeft de beslissing genomen om zich terug te trekken uit de snelgroeiende GameFi- en blockchain-gamingsector, daarbij verwijzend naar bezorgdheid over het vermogen van de technologie om boeiende en plezierige game-ervaringen te bieden. Volgens een recent Bloomberg-rapport uitte Sega’s co-Chief Operating Officer, Shuji Utsumi, de bezorgdheid van het bedrijf en kondigde de annulering aan van zijn plannen om blockchain-games te ontwikkelen.

Wij zijn aan het onderzoeken of deze technologie toch echt een grote vlucht gaat nemen in de gaming-branche. De actie in huidige Play-to-Earn-games is saai. Wat heeft het voor zin als games niet leuk zijn?

Beslissing is enigszins een verrassing

Dat Sega deze beslissing nu maakt komt enigszins als een verrassing. Het gamingbedrijf is eerder namelijk juist betrokken geweest bij blockchain-gaming en heeft hier ook ondersteuning voor geboden.

Het bedrijf had eerder het voornemen aangekondigd om enkele van zijn bekende games en intellectueel eigendom (IP) van blockchain-integratie te onthouden, maar werkte samen met Double Jump Tokyo, een toonaangevende blockchain-gamingexpert, om blockchain-games te ontwikkelen op basis van zijn minder bekende IP.

De voorzichtige benadering van de gaminggigant ten aanzien van blockchain-gaming was vanaf het begin duidelijk, aangezien hij verklaarde dat hij zich zou terugtrekken als de technologie werd gezien als slechts een middel om gemakkelijk winst te maken. Ondanks de terugtrekking van Sega, zullen externe ontwikkelaars nog steeds blockchain-games kunnen produceren, als onderdeel van haar voortdurende toewijding om nieuwe wegen in de game-industrie te verkennen.

Levensvatbaarheid van blockchain-gaming

De zet van Sega roept vragen op over de levensvatbaarheid van blockchain-gaming en de potentie ervan om een revolutie binnen de gaming-industrie teweeg te brengen.

Alhoewel de blockchain-technologie zelf veelbelovend is gebleken in termen van gedecentraliseerd eigendom, veilige transacties en het creëren van zeldzame en verhandelbare in-game activa die bekend staan als Non-Fungible Tokens (of NFT’s afgekort), benadrukken de zorgen van Sega hoe belangrijk het is ervoor te zorgen dat blockchain-games prioriteit geven aan plezierige gameplay-ervaringen voor de eindgebruikers.

Het contrast tussen de uitspraken van Utsumi en de samenwerking met Double Jump Tokyo is opvallend. Het bedrijf had eerder zijn samenwerking met Double Jump Tokyo aangekondigd om het computer gebaseerde ruilkaartspel ‘Battle of Three Kingdoms’ te ontwikkelen, waarbij ze gebruik wouden gaan maken van de blockchain van Oasys. Het project was bedoeld om Sega’s populaire Web2-hit, Sangokushi Taisen, naar Web3 over te brengen, waardoor de mogelijkheden van blockchain-gaming werden uitgebreid.

Sega lijkt zich, althans in ieder geval tijdelijk, terug te trekken uit GameFi en blockchain-gaming, ondanks zijn investering in het in Azië gevestigde cryptofonds IVC, deelname aan de IVS crypto-conferentie, en zijn samenwerking met Double Jump Tokyo suggereert een herevaluatie van het potentieel van de industrie.

Deze beslissing kan in potentie bredere implicaties hebben, waardoor andere game-ontwikkelaars en investeerders hun betrokkenheid bij de blockchain-gamingruimte heroverwegen. Of dit echter daadwerkelijk zal gebeuren, en zo ja in wat voor grootte, is nog maar de vraag.

Blockchain nieuws

Ripple brengt een whitepaper uit over CBDC’s
In 2024 vertrouwt 40% van de ontwikkelaars van cryptogames op traditionele gaming
NFT-Platform Enjin migratie van meer dan 200 miljoen NFT’s van Ethereum naar eigen Blockchain
Meer nieuws

Meest gelezen