Maak een account op Bitvavo en krijg €10 cadeau! Stort €10 en ontvang €10 extra
Bitvavo: Stort €10
en krijg €10 gratis
Het prestigieuze automerk Porsche besloot dat het tijd werd om de wereld van Web3 binnen te reden. Op maandag was het zover en lanceerde het Duitse automerk zijn digitale collectie. In de uren na de lancering vielen de verkopen echter enorm tegen, wat mogelijk een waarschuwing is voor andere grote merken die met het idee spelen.
De grote kritiek op Porsche is dat het zomaar in de wereld van Web3 is gesprongen, zonder dat ze eerst een gevoel van gemeenschap bouwden. Wat blijkt is dat je niet zomaar een groot merk kunt pakken en vervolgens kunt verwachten dat je digitale assets verkopen. Veel merken uit de traditionele wereld onderschatten die stap en verwachten dat iedereen zomaar zit te wachten op hun NFT-collecties.
Het grote probleem met de collectie van Porsche is waarschijnlijk dat de NFT’s allesbehalve goedkoop zijn. Een digitale versie van het iconische 911-model van Porsche gaat momenteel bijvoorbeeld over de toonbank voor 0,911 Ether of ongeveer 1.500 dollar. Dat zijn bedragen waar de gemiddelde investeerder van schrikt, zeker omdat je vervolgens niet zoveel kan met de NFT in kwestie.
Op het moment van schrijven zijn slechts 2.166 van de 7.500 NFT’s van Porsche verkocht en staan er al veel op de tweedehands markt voor minder dan de initiële verkoopprijs. Het volume valt tegen en in tegenstelling tot de fysieke auto’s, lukt het de digitale versies maar niet om tractie te krijgen. Mogelijk speelt de gezondheid van de markt ook een rol, de NFT-markt is op dit moment niet zo populair als het in 2021 was.
In de uren na het openen van de verkoop, zagen we frustratie bij verschillende verzamelaars en kunstenaars binnen de NFT-wereld. Mensen vragen zich af wie de adviseurs van deze grote merken waren, die allemaal zonder nadenken in de wereld van Web3 sprongen. Het lijkt bij deze projecten simpelweg teveel op een manier om even snel geld te verdienen, in plaats van een interessante ontwikkeling voor de lange termijn.
Uiteindelijk moeten we ook niet vergeten dat de NFT-markt zich nog moet bewijzen als een blijvertje. In principe hebben we pas één echte bullmarkt achter de rug en is het wachten op de wedergeboorte van de interesse in deze digitale verzamelobjecten. Bitcoin en Ethereum hebben zichzelf inmiddels wel bewezen, maar digitale kunst op de blockchain? Dat moeten we nog zien.
Het is het hoogste wekelijkse verkoopvolume sinds de week die eindigde op 25 augustus, toen de verkopen meer dan $93 miljoen bedroegen.
Pos Indonesia, de nationale postdienst van Indonesië, heeft zijn eerste postzegels met een unieke NFT-tegenhanger geïntroduceerd.
CryptoPunk #2386, geschat op $1,5 miljoen, verkocht voor slechts 10 ETH. Ontdek hoe deze slimme NFT-transactie tot stand kwam.